.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
همه یاران جوان احمدی نژاد؛از بهشت تا پاستور

محمود احمدی نژاد، شهردار تهران در سال های 82تا 84، پس از انتخاب توسط شورای اسلامی شهر تهران در دوره دوم، ایده ای را به نام خود ثبت کرد که پس از گذشت چند سال از طرح آن به شکوفایی خاصی در سایر نهادها، بخشها و سازمانها رسید. این رشد با نقل مکان احمدی نژاد از خیابان بهشت به خیابان پاستور، بسیار پررنگ تر شد و قضیه تا آنجایی ادامه یافت که مشاور جوان تا حد فرمانداری ها و بخش داری ها نیز پیش رفت.


به گزارش جهان احمدی نژاد با سرگروهی مهرداد بذر پاش در حالی که با یک نوآوری و نگاهی مثبت در آغاز دولت نهم، استفاده از نیروهای جوان و مشاوره آنها را به بدنه اجرایی کشور که بسیار فرسوده شده بود اضافه و در همه ادارات و وزارت خانه‌ها نهادی به نام مشاوران جوان ایجاد کرده بود، اما در عین حال با عدم تعریف اهداف و وظایف مشخص و مدون، این نهادهای مشورتی و البته بعضا موازی با برخی بخش های دیگر را تا مرز تعطیلی و انحلال مشایعت کرد.

اسم ها و القاب بزرگ با تعریف کارهای محدود، نامتجانس و موازی همچنین به کار رفتن تعابیری همچون دولت سایه، کار را به جایی رساند که برخی وزرا نتوانستند این جوانان در سایه را تحمل نمایند و نا خرسندی خود را به شیوه های مختلف به رئیس جمهور می رساندند.

جوانان انتخاب شده که در سال های ابتدایی به یکباره به جایگاه مشاورت رئیس جمهور دست یافته بودند، تنها چند ماه پس ازمشاوره، رویای دستیابی به مسئولیت های بالاتر اجرایی را در سر پروراندند و ماجرا به آن جایی ختم شد که نه تنها گروه مشاوران جوان کارایی خود را از دست داد بلکه نارضایتی رئیس جمهور را نیز از عملکرد آنان در پی داشت.

بدون شک یکی از عوامل اصلی این رکود در فعالیت گروه مشاوران جوان، جابجایی اعضای اصلی و به ویژه اعضای ارشد این مجموعه بوده است که نگاهی به سمت ها و سوابق آنان در حین مشاوره و پس از آن این واقعیت را به اثبات می رساند:


- ماجرا از استعفای مهرداد بذر پاش به منظور حضور در حزب رایحه خوش خدمت در مهرماه 85 یعنی تنها 15 ماه پس ازانتصاب وی آغاز شد به طوری که پس از استعفای وی و قبول این استعفا از جانب محمود احمدی نژاد، عملا گام نخست در به حاشیه رانده شدن فعالیت های این گروه و البته همراه با ناکامی این حزب در انتخابات شوراها برداشته شد. بعدها هر چند گروه مشاوران جوان با جانشینی حمید رضا علیان، سایه بذرپاش را بر سرخود حس می کرد اما با انتصاب وی در گروه خودروسازی پارس خودرو و پس از آن سایپا، سیل انتقال گروه به مجموعه های صنعتی و اقتصادی کلید خورد. بذر پاش در ابتدای دولت نهم سعی در بهبود شرایط و سامان دادن به گروه در سازمان ملی جوانان داشت که اسفندیار رحیم مشایی مانع شد و گروه، تحت اختیار رئیس دفتر رئیس جمهور با کارکردی جدید و اهدافی متفاوت به حیات خود ادامه داد.

- حمید رضا علیان که کار خود را با مشاورت جوان وزارت صنایع در زمان وزارت طهماسبی از سال 84 آغاز کرده بود با استعفای بذرپاش، به عنوان قائم مقام گروه مشاوران جوان مسئولیت اداره گروه را برعهده گرفت اما با انتقال بذرپاش به پارس خودرو، وی نیز عطای گروه را به لقایش بخشید و راهی صنعت خودروسازی شد و پس از آن حتی به عضویت هیات مدیره باشگاه استقلال تهران نیز در آمد و هم اکنون نیز در سازه گستر سایپا عضو هیات مدیره است.

- وحید خاوه ای؛ معاون منابع انسانی گروه مشاوران جوان که پس از رضا علیان مرد شماره 3 گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری و دست راست بذرپاش در این گروه بود پس از این نقل مکان ها به صنعت و انتصاب شیخ الاسلام؛ رئیس وقت دفتر رئیس جمهور به حوزه رسانه ای روی آورد و در یکی از جایگاه های ارشد مدیریت روزنامه ایران یعنی مدیریت ضمائم روزنامه مشغول فعالیت شد.

- علی منصوری، معاون برنامه‌ریزی حوزه مشاوران جوان ریاست جمهوری بود اما پس از این نقل مکان ها بنا به دلایلی، فعالیت در بخش خصوصی را انتخاب کرد و در این بخش مشغول به فعالیت های فرهنگی – اقتصادی شد هرچند وی به همراه برخی دیگر از اعضا به عضویت هیات مدیره برخی شرکت ها نیز در آمدند.

- محمد رضا محمد خانی که دبیری گروه مشاوران جوان را برعهده داشت ثابت قدم ترین فرد در بخش ستادی گروه مشاوران جوان بود اما وی نیز که دیگر گروه را از افراد قدیمی و مجرب خالی می دید پس از دو سال راهی حوزه رسانه ای سایپا در ماهنامه اندیشه گستر شد و پس از خروج بذرپاش از سایپا ، به وزارت جهاد کشاورزی نقل مکان کرد.

- حامد زرگر، مشاور و رئیس کمیته رسانه ای گروه مشاوران جوان نیز که حتی در دوره ای برای تصدی مشاورت جوان وزارت کشور نیز مطرح شد پس از انتقال دوستان به صنعت به عنوان مشاوررسانه ای بذرپاش و پس از آن به عضویت هیات مدیره سازه گستر سایپا منصوب شد و هم اکنون نیز در کنار مهرداد بذرپاش در سازمان ملی جوانان مشغول فعالیت است.

در وزارتخانه ها و سازمان های وابسته به دولت نهم، جوانان بسیاری به عنوان مشاور جوان مشغول فعالیت شدند که هر کدام پس از خانه تکانی های اساسی در ستاد، به فعالیت های اجرایی و عضویت در هیات مدیره های مجموعه های فرهنگی و اقتصادی شدند.

- میثم نیلی که از مطرح ترین و با ثبات ترین مشاوران جوان در دولت نهم بود با برقراری ارتباط تنگاتنگ با وزارت ارشاد از همان ابتدا ضمن عضویت در هیات مدیره روزنامه ایران، معطوف به فعالیت در گروه مشاوران جوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد اما پس از انتخاب حسینی به عنوان وزیر فرهنگ دولت دهم، از وزارتخانه خارج و مشغول فعالیت های شخصی در کنار مشاورت فرهنگی مهرداد بذرپاش در سازمان ملی جوانان شد اما پس از مدتی با انتخاب شیخ الاسلام به عنوان وزیر کار دولت دهم به سمت مدیرکل فرهنگی این وزارتخانه نائل آمد.

- علی قنواتی که سابقه فعالیت های رسانه ای در همشهری را نیز در کارنامه خود داشت، پس از روی کار آمدن دولت دهم، به عنوان رئیس گروه مشاوران جوان وزارت نفت مشغول فعالیت شد اما پس از مدت کوتاهی با حفظ سمت به عنوان مدیرکل روابط عمومی وزارتخانه بزرگ نفت به کار خود ادامه داد و پس از کنار رفتن از این مسئولیت راهی کتابخانه ملی شد و هم اکنون به عنوان مشاور عالی اشعری فعالیت می کند.

- یکی دیگر از اعضای گروه مشاوران جوان سیدضیاء نورالدینی بود که وی نیز پس از فعالیت کوتاهی در این سمت در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری به عنوان مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت جایگزین علی قنواتی شد و پس از آن، معاونت سازمان تامین اجتماعی را به عنوان مقصد بعدی فعالیت کاری خود انتخاب کرد.

- هادی عباسی یکی از معدود مشاور جوانی است که از ابتدای دولت نهم تا هم اکنون به عنوان مشاور وزیران مسکن دولت های نهم و دهم یعنی سعیدی کیا و نیکزاد مشغول فعالیت بوده است البته وی نیز مانند بسیاری دیگر به عضویت هیات مدیره برخی مجموعه های وابسته به وزارتخانه مطبوع خود درآمد.

- در این دسته از مشاوران ثابت قدم می توان نام محمد رضا نوایی لواسانی را که رئیس گروه مشاوران جوان بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده است اضافه کرد.

- امیر محمد خرازانی یکی دیگر از مشاوران جوانی است که در وزارتخانه ای بسیار گسترده به نام آموزش و پرورش منصوب شد اما پس از مدتی به سمت مدیریت عامل خبرگزاری پانا درآمد در آنجا نیز مدت طولانی باقی نماند و درادامه انتصابات شغلی، در کسوت سرپرستی مدارس جمهوري اسلامي ايران در شبه قاره هند مشغول فعالیت در خارج از کشور شد.

- بابک افقهی؛ رئیس گروه مشاور جوان وزارت بازرگانی در زمان مسئولیت میرکاظمی بود که وی نیز در رقابت برای تصدی مسئولیت های اجرایی و عضویت در هیات مدیره ها به عنوان مدیر کل و معاون مالی سازمان توسعه تجارت معرفی شد و در سال قبل با حکموزیر بازرگانی به عنوان رئیس سازمان توسعه تجارت نقل منصوب شد.

- یکی از مشاوران جوان که پس از مدتی فعالیت در دولت نهم با کوچ یاران خود در سایر دستگاهها و وزارتخانه ها از حوزه مشاوران جوان، به شهرداری تهران نقل مکان کرد، میثم مظفر، رئیس گروه مشاوران جوان سازمان ملی جوانان بود که پس ازتلاش برای راه اندازی خبرگزاری برنا، مسئولیت اداره آن را به امیر حسین مدنی یکی دیگر از اعضای گروه مشاوران سپرد و راهی شهرداری شد و از آنجا به بخش خصوصی نقل مکان کرد.

- عباس مسجدی که با انتخاب و انتصاب مهرداد بذرپاش به سمت رئیس گروه مشاوران جوان وزارت بهداشت در آمده بود پس دوره ای ترک مسئولیت، با دعوت اسفندیار رحیم مشایی به عنوان جانشین ریاست گروه مشاوران جوان از اردیبهشت ماه سال گذشته به جلسات هیات وزیران ورود پیداکرد و هم اکنون تحت نظارت رئیس دفتر رئیس جمهور مشغول فعالیت است.

- سید محسن نبوی، مشاور وزیر و رییس حوزه مشاوران جوان وزارت اقتصاد و دارایی پس از دوران مسئولیت کوتاه خود در این وزارتخانه راهی حوزه سرمايه‌گذاري خارجي شد و به عضویت در این گونه شرکتها درآمد.

- شهاب الدین عزیزی خادم که مشاور وزیر و رییس حوزه مشاوران جوان وزارت رفاه و تامین اجتماعی در زمان مسئولیت مصری بود تا مرز معاونت پارلمانی این وزارتخانه پیش رفت و در عین حال مسئولیت های فراوانی را جهت عهده داری پیش روی خود داشت.

- بهرام فیضی‌پور، مشاور وزیر و رئیس حوزه مشاوران جوان وزارت جهاد كشاورزی بود که که پس از نقل مکان محمدرضا اسكندري از وزارت جهاد کشاورزی به سازمان اقتصادي كوثر(وابسته به بنیاد شهید) به عنوان قائم مقام در اين سازمان منصوب شد.

- در وزارت ارتباطات و فناواری اطلاعات حسین ربانی، دانشجوی دوره دکتری الکترونیک به عنوان رئیس گروه مشاوران جوان این وزارتخانه منصوب شد که از سرنوشت وی پس از این مسئولیت خبری در دست نیست و احتمالا وی نیز مانند برخی دیگر از اعضا وارد عرصه های خصوصی شده اند.

- سمیه رفیعی؛ رییس حوزه مشاوران جوان سازمان حفاظت از محیط زیست، احمد یوسفی؛ رییس حوزه مشاوران جوان وزارت راه و ترابری، عبدالله سلطانی، رئیس گروه مشاوران جوان وزارت تعاون و جواد جمالی، رییس حوزه مشاوران جوان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیزبا پشتیبانی مهرداد بذرپاش اقدام به راه اندازی شرکت تعاوني ايرانگردان جوان کردند که جواد جمالی مدیریت عاملی آن را برعهده گرفت.

- حجةالاسلام شهاب مرادی که بیشتر به عنوان یک سخنران جوان در بین اهالی هیات و رسانه ها مطرح بوده است در دوره ای کوتاه، مسئولیت گروه مشاوران جوان وزارت کشور را برعهده داشت که با عدم نظر مساعد پورمحمدی این گروه نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و شهاب مرادی به عرصه تخصصی خود بازگشت.

همچنین در برخی وزارتخانه ها از جمله وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه، گروه مشاوران جوان شکل نگرفت و وزرای آن اجازه تشکیل این گروه را از همان ابتدا در وزارتخانه های خود ندادند.


در این بین با توجه به نقش گروه مشاوران جوان در مشاوره به رئیس جمهور و وزرا با وجود حداقل تیم های 10 نفره مشاوران وزرا و روسای سازمان ها ونیز تیم 37 نفره مشاوران رئیس جمهور به نظر می رسد تعریف مشخص و به دور از موازی کاری برای آنان تعریف نشده و این امر در کنار بلند پروازی های جوانان مشغول در این حوزه با وجود نفع های بسیار از جمله ورود نیروهای جوان به عرصه مدیریت کشور هم اکنون به مجموعه ای ابتر مبدل شده است و بیم بهره برداری های سیاسی از آن می رود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.035 seconds.